söndag 25 april 2010

Dissekering


Fredag morgon på Asis, alla är på gott humör och helgen stundar. En snäll kursare har lämnat en hel packe latexhandskar! Handskarna som annars erbjuds på Asis är av modellen one-size-fits-all. Beskrivningen stämmer om du är en direkt nedstigande släkting till Michelinmannen. Att dissekera med skolans handskar är som att tranchera julskinkan med ugnsvantarna på. Inte riktigt men nästan.

Redan i första grupprummet hittar jag två favoritkursare och en trevlig husdjursagronom att dissekera med. De är redan i full gång med rörelseapparaten. Här gäller det att identifiera rätt muskler. Vi klämmer, vänder, drar lite, för att orientera oss fram. Jag slår i några anatomiböcker, men får inte musculus scalenus att stämma. Märkligt! Inte heller musculus deltoideus ser riktigt ut som den ska. Patogent kanske? Borde vi gå över i obduktionsmode? Några muskler senare inser jag att vår hund är en katt! Helgens sociala aktiviteter känns plötsligt avlägsna. Uppenbarligen måste här pluggas anatomi!
Veterinärstuderande utan vårsolbränna,
JP

6 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har egentligen en fråga, jag har sökt veterinärutbildningen till hösten och undrar, vart brukar de flesta bo. Ute i Ultuna eller inne i stan? tack på förhand

    //Hanna

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna,
    kul att höra att du sökt veterinärutbildningen. Det är i varje fall det roligaste jag kan tänka mig! Vad gäller var folk i klassen bor så är det väldigt blandat. Många bor på Ultuna eller Sunnersta men lika många inne i Uppsala. Det finns dessutom flera som pendlar från Sala, Stockholm, Täby etc. Om du flyttar långt bort ifrån kan det kanske vara en fördel att bo nära skolan där det finns mycket sociala aktiviteter, nära till kursare och skolan. Samtidigt kan det vara kul att bo inne i stan och även träffa andra studenter utanför SLU, vara med i nationsliv, och ha nära till stan. Det går gott om bussar och många cyklar mellan Ultuna och stan. Har du häst som du tänkte ta med? Lycka till med ansökningen! JP

    SvaraRadera
  3. Det var mina handskar...Hade inte planerat att vara snäll, men det blev en bonus:-) och det fanns några kvar till mig till anatomitentan några dagar senare :-)

    SvaraRadera
  4. Hej Katarina, tack för handskarna! Du får ge dig till känna så bjuder vi på en fika. Hoppas tentan gick bra. mvh JP

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Till att börja med är jag grymt avundsjuk på dig som är veterinärstudent. Planerar själv att, så fort jag gått ut mina tre gymnasieår, söka till SLU.

    Hur som helst, har ett par frågor som jag hoppas inte är allt för personliga. Kom du in på utbildningen med dina gymnasiepoäng eller högskoleprovspoäng? Hur många gånger fick du söka innan du kom in och hur gammal var du då? Tack för svar!

    MVH

    SvaraRadera
  6. Hej Airin,
    ledsen att jag missat ditt inlägg. Kul att du tänker söka till veterinär utbildningen. Kolla i SLUs katalog, där kan du hitta all statestik vad gäller ansöksningsgrupper, kön, snittålder, etc. Dock tror jag inte det framgår hur många gånger antagna studenter sökt. Själv sökte jag två gånger i betyg och högskolekvoten innan jag blev antagen, men har ingen aning vad snittet är. Jag tror du kan få en del statestik på studera.nu också. Lycka till med din ansökan! JP

    SvaraRadera