tisdag 24 augusti 2010

Veterinär eller Agronom?

Som djurintresserad finns det flera möjligheter. Veterinär är en av många utbildningar med djurinriktning. Det gäller att hitta den som passar en bäst. Som agronom får man jobba med friska djur medan man som veterinär mest har att göra med sjuka djur. Etiologierna läser mer om djurens beteende och veterinärer mer om djurens anatomi och patologi. Djursjukvårdarna jobbar visserligen också med sjuka djur men får ofta mer djurkontakt i det dagliga arbetslivet än vad många veterinärer får. Trivs man bäst i stallet och på hästryggen är hippologprogrammet kanske något man borde kika närmare på. Det kan vara värt att kika på de olika programmen för att hitta det som passar en bäst.
/JP

2 kommentarer:

  1. Hejsan, hittade precis din blogg och måste säga att du skriver väldigt intressanta inlägg, fastnade direkt.

    Jag går själv runt och funderar på vilken linje jag ska välja. Jag är väldigt intresserad av att jobba med djur, men jag vet inte vilken linje som skulle passa mig bäst.
    Det jag söker efter är mycket djurkontakt, får man inte det lika mycket som veterinär som djursjukvårdare?
    Jag började fundera på djursjukvårdare men gick sedan vidare till veterinär, men jag tror inte veterinäryrket är helt hundra för mig, vet inte varför. Tror jag kanske är mer åt etologihållet, då jag är väldigt intresserad av djurens beteende.

    Det skulle vara jätteintressant om du ville berätta lite mer om vad som definierar veterinäryrket, djursjukvårdaryrket och etologyrket.

    Tack på förhand!
    Mvh

    SvaraRadera
  2. en EoD-student i Skara7 september 2010 kl. 13:20

    PS. Det heter etologer... :)

    SvaraRadera