onsdag 25 augusti 2010

iPad eller böcker

Som veterinärstudent går man ständigt och konkar på massa tunga böcker i väskan. Ofta räcker det inte med en bok utan man behöver t. ex ha med sig patologiboken, sitt medicinska uppslagsverk, några kompendier från föreläsningar samt sina anteckningar. Det blir en del att släpa på. När man väl slagit sig till ro för att plugga behöver man t. ex slå upp ett visst sjukdomstillstånd. Men var det som jag läste om tex Hypertrofisk kardiomyopati (HCM)? Då börjar jakten genom anteckningar, böcker och kompendier. Just tiden att hitta informationen man söker kan ibland vara tidskrävande. Speciellt vad gäller att hitta information från tidigare årskurser. Trots att jag lagt ner tid på att sortera gamla anteckningar och kompendier tar det ofta lång tid att hitta informationen jag är ute efter. Den information som är mest lättillgänglig är de worddokument vi satte ihop i basgrupperna. Då kan jag nämligen söka genom alla dokument på min dator efter ett visst ord; ex HCM. HCM poppar upp i tre olika dokument! Jakten på information går fort. Förutom att kunna samla relevant information gäller det att ha den lättillgänglig.
Steve Jobs kan ha lösningen. Jag tänker iallafall ge det en chans. Med iPad, iannotate och doctogo hoppas jag kunna ersätta tunga böcker och göra information från litteratur, kompendier, PubMed, och egna anteckningar lättillgänglig. Medicinska uppslagsverk finns redan tillgängliga för iPaden, dock har jag inte funnit något svenskt sådant än. En hel del litteratur finns också. Även om iPaden kanske inte kan ersätta alla anteckningar kommer det på sikt vara mycket värt att ha informationen i elektroniskt format och därmed sökbar. På måndag börjar 4:an och då ska iPaden testas på allvar!
/JP

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag är en trogen läsare av din blogg eftersom jag ger gärnet nu sista året i gymnasiet för att komma in på veterinärutbildningen i Uppsala vilket varit mitt mål sedan 8 an. Efter detta inlägget kom jag bara på tanken att det är ju inte alltid så att elektroniken är oss trogen.. Du måste nog tänka efter före. Tänk liksom om den går sönder och allting är plötsligt borta! Är det värt den risken? Fortsätt skriv inlägg, de är alltid väldigt intressanta och tankesvädra! Hoppas vi ses i Uppsala nästa år! Mvh Philippa :)

    SvaraRadera